fbpx
Blog

První dítě je testovací

Je dobré mít dvě. Myslím dvě děti. Na to prvním se většinu věcí naučíte, na druhém pak aplikujete již osvědčené postupy. Třetí už musí být brnkačka.

Když se děti učí mluvit, tak si šlapou na jazyk. To je normální a přirozené. Je to dokonce i roztomilé. Klárka neuměla hodně dlouho říct slovo „chata“ a říkala „tacha“.

„Klárko, řekni chata!“

„Tacha!“, vychrlila ze sebe.

„Tak řekni jedem na chatu.“

„Jedeme na tachu!“, řekla zase po svém.

„Jedem na cha-tu!“, opravil jsem jí s úsměvem.

„Jedem prostě na chalupu!“, poradila si po svém a naštvaně odešla.

Přelomem řečových vad a toho všeho je 5tiletá prohlídka u paní doktorky. Je to něco jako garanční prohlídka auta, ale s dítětem. Tak vám dítě přeměří, zváží, vyzkouší, jestli správně slyší, vidí a zda dle tabulek nezaostává. Pokud má nějaké řečové vady, tak vás pošlou na logopedii. Klárka v pěti letech stále špatně říkala r, ř, takže jsem taky dostali žádanku. Do toho do Vás hučí prarodiče, že v tomhle věku by to už měla umět a že támhle Honzíček a Alenka od tamté a tamté paní to umí. Sám si nepamatuji, jak jsem v pěti letech mluvil, a tak jsem poslušně na logopedii šli. Dostali jsme tam kupu papírů a cvičení a říkadel. Čtvrt roku jsme tam chodili a nic se nelepšilo. R a Ř nebylo pořád znělé, jak by mělo být

Pozvali jsme tedy rodinnou kamarádku, která pracuje ve školce a má na tohle všechny možné školy a certifikáty pro práci s dětmi a řečovými vadami. S Klárkou si chvilku hrála a povídala. A pak řekla krásnou věc. Každé dítě je jiné a chce svůj čas. Nenarveš ho do tabulek. Netlačte na ní ono se to srovná. A opravdu se to srovnalo, po nějaké době samo. Hodně jsme spolu četli pohádky a pokud nějaké slovíčko řekla špatně, tak jsme jí ho zopakovali správně, aby to slyšela. Občas jsem prošli i cvičení z logopedie a na logopedi pak přestali chodit úplně. Než šla do školy, tak to bylo v pořádku.

Lilinka si taky šlapala ještě donedávna na jazyk. Tím, jak je drobounká a malinká, tak se to k ní i hodilo. Byla takový skřítek. Při pravidelné 5tileté prohlídce jsem taky dostal žádanku na logopedii. Rovnou jsem jí vyhodil. Ze zkušenosti s Klárkou jsem už věděl, že to chce čas. Důležité je na děti netlačit. Stáhnul jsem nám jenom aplikaci do tabletu na Logopedii a začali jsme pomalinku trénovat. Jednou dvakrát týdně se rozmlouvat. Najednou nám tam to R začalo skákat samo. Jednou, když jsme jeli ze školky, tak se ze zadu začalo ozývat uslintané a znělé Ř. Jen tak si dokola opakovala pro radost Ř.

Lilinka si minulou sobotu vytáhla tablet a spustila aplikaci Logopedie a naklikala si písmenka, které si chtěla procvičit jako R, Ř a S. Aplikace jí předčítala věty, které má opakovat, aby si písemka procvičila. Opakovala jednu větu za druhou a ukazovala mi, jak jí to jde.

„Pak doktor přijede ve středu na kontrolu.“, řekl zněle hlas z aplikace

„To je těžká věta!“, řekl jsem uznale.

„Pojedeme všichni spolu v neděli do Farma Parku!“, řekla s úsměvem a zaklapla tablet.

Začala lítal jak šílená po pokoji a vykřikovala: „Já se tak těším!“

Historie se opakuje, jen já jsem o něco chytřejší a vím, jak s ní naložit. Jo a v tom Farma Parku jsme samozřejmě byli.

Napiš mi, co si o tom myslíš!